Początek 1 January 1970
Szkolenie prowadzi: Andrzej Zdanowski

„Jedyną rzeczą niezmienną w człowieku jest jego chęć zmiany”

Julio Cortazar

Zarządzanie zmianą i umiejętność szybkiej adaptacji do zmian to obecnie jedna z najważniejszych i najbardziej cenionych kompetencji miękkich. Motywacja do nabycia tej kompetencji jest uzależniona tylko i wyłącznie od nas samych…

Szkolenie „Zmiana jest w Tobie” pokazuje i uczy jak osiągać założone cele nie ulegając naturalnemu oporowi, jak radzić sobie z wewnętrznym konfliktem i doprowadzić do zmiany postawy własnej oraz innych. Zaletą szkolenia jest praca na konkretnych przykładach wynikających z doświadczenia trenera, utrzymywanie ciągłej aktywności uczestników oraz przemyślany dobór ćwiczeń. Efektem końcowym szkolenia jest indywidualne dopasowanie strategii wprowadzenia zmiany w dowolnej dziedzinie swojego życia przy uwzględnieniu swojego potencjału , możliwości oraz indywidualnych cech wynikających z charakteru i osobowości.

Celem szkolenia jest zwiększenie umiejętności przystosowywania się do dynamiki ciągłych zmian, jakie są normą w obecnych czasach. Ilość informacji jakie dociera do nas w ciągu 24h , jeszcze 60 lat temu rozłożona była na 30 lat naszego życia. Efektem końcowym szkolenia jest indywidualne dopasowanie strategii wprowadzenia zmiany w swoim życiu, pracy, uwzględniając swój potencjał , możliwości oraz indywidualne cechy wynikające z charakteru i osobowości. Podczas szkolenia uczestnicy zdobędą umiejętności przewidywania i radzenia sobie z oporem powstającym wobec wprowadzanej zmiany.

Program szkolenia:
  1. Po co mamy się zmieniać i o co chodzi z ta całą zmianą ? „Pstryk i zmiana”

    • Czym jest zmiana ? Jak reagujemy na zmiany, fazy wprowadzanych zmian.
    • Opór przed zmianą – dlaczego wolimy to co znane i sprawdzone, choć nie zawsze skuteczne.
    • Zmiana nastawienia kluczem do zwiększenia efektywności współpracy.
    • Zmiany zaczynamy od siebie – podejmowanie wyzwań i inicjatywy w działaniu.
    • Strategie wprowadzania zmian w naszym życiu osobistym i zawodowym.
    • Zmiana to – szansa, zagrożenie czy konieczność?
    • Korzyści ze zmiany: elastyczność, innowacje i rozwój.
    • Zrozumienie ról i zadań w procesie zmian – spojrzenie na zmianę z perspektywy organizacji i jednostki.

  2. Nawyki i przekonania. Zmotywuj Słonia i wskaż kierunek zmian Jeźdźcowi.

    „Nawyk może być naszym najlepszym sługą lub najgorszym z panów”.

    • Poprawny monolog wewnętrzny – potrzeby, normy, decyzje.
    • Co nas motywuje do zmian?
    • Źródła pozytywnego nastawienia.
    • Jak zmotywować Słonia? W którym kierunku ma podążać Jeździec?
    • Zmiana myślenia – błędy myśleniowe.
    • Zmiana nawyków i przekonań.
    • „Ale po co ta zmiana, przecież jest dobrze” – strefa komfortu i wygody.
    • Samodoskonalenie się (co można a co warto zmieniać).
    • Świadomość swoich kompetencji.
    • Budowanie pewności siebie.
    • Ocena własnej efektywności oddziaływania na zmianę postaw innych ludzi – świadomość własnych możliwości i ograniczeń, w tym mocnych i słabych stron, analiza tzw. SWOT.

  3. Rozwijanie własnych kompetencji i ich wpływ na samorozwój – samodoskonalenie się oraz zwiększanie własnej efektywności. Emocje i empatia.

    • Samodoskonalenie się (co można zmieniać, a co warto zmieniać).
    • Świadomość własnych możliwości i ograniczeń – moje JA (Okna Johari).
    • Rola optymizmu i metody wzbogacania własnego potencjału.
    • Rola i znaczenie empatii we wdrażaniu zmiany ( wyniki najnowszych badań).
    • Inteligencja emocjonalna i samoświadomość menadżera.
    • Emocje własne i innych.
    • Zarządzanie emocjami podczas wdrażania zmiany.
    • Budowanie środowiska , w którym szanowane są emocje.
    • Analiza i wykorzystanie własnych emocji i umiejętność ich wykorzystywania do skuteczniejszego działania na polu zawodowym.
    • Analiza i wykorzystywanie negatywnych emocji, jako sygnałów do dokonywania konstruktywnych zmian.

  4. Różnorodność ludzkich charakterów , z jakimi mamy na co dzień do czynienia w oparciu o psychologię osobowości. Jak reaguję na wprowadzane zmiany?

    • Kim jestem JA, w obliczu zmieniającego się świata ..?
    • Wrodzone „talenty” moje i innych wynikające z indywidualności.
    • Jakich używać argumentów i jak wywierać wpływ by osoba podjęła oczekiwane działania.
    • Dopasowanie własnego typu osobowości do typu rozmówcy.
    • Typ osobowości a nastawienie do zmiany

  5. Cele osobiste i zawodowe – jak wyznaczać i jak osiągać założone cele, prowadzące do zmiany.

    • Entuzjazm i zaangażowanie w zmianę.
    • Siła wizji i wielkość wdrażanych celów.
    • Wytrwałość i konsekwencja w wprowadzaniu zmiany.
    • Decyzje i wyznaczanie sobie celów.
    • Parametry poprawnie wyznaczonych celów.
    • Poprawnie sformułowany cel . Dlaczego nasze postanowienia noworoczne często bywają skazane na porażkę na samym początku?
    • Wizualizacja celu – sposób na sukces w życiu zawodowym i prywatnym.

  6. „Przeprowadź mnie przez most”.

    Warsztat praktyczny na podstawie realnych sytuacji w jakich wprowadzana jest zmiana w naszym życiu bądź firmie.

    Moduł moderowany

    • Kiedy wprowadzać zmiany?
    • Jak komunikować i jakie podejmować działania
    • Analiza pola sił – wypracowanie indywidualnych strategii wprowadzania zminy

  7. Co musisz wiedzieć by ludzie chcieli się zmieniać ?

    Trudne sytuacje podczas wprowadzania zmiany.

    • Jak zmieniają się dorośli? Czy starych drzew się nie przesadza?
    • Optymalne warunki do zmiany u dorosłych.
    • Zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa wprowadzanej zmiany w zależności od płci , wieku i doświadczenia.
    • Co jest przyczyna oporu przed zmianą? Jak radzić sobie z wewnętrznym oporem.
    • Spójrz na zmianę z innej strony….
    • Motywacja i pobudzanie własnej aktywności.
    • Konflikt podczas wprowadzania zmiany.
    • Metody rozwiązywanie konfliktów podczas zmiany (Metoda FBI, Metoda Innej Perspektywy. Ocena vs Analiza).
    • Metody coachingowe – GROW.
    • Udzielanie informacji zwrotnej pracownikowi, mediacje i rozwiązywanie sytuacji trudnych.

  8. W celu praktycznego wykorzystanie nabytych umiejętności, w trakcie szkolenia zostanie przeprowadzona gra strategiczna „Zmiana w 30 dni”. Gra ukazuje potrzebę sprawnej komunikacji pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi uczestniczącymi w tym samym procesie dla efektywności podejmowanych przez nie decyzji i działań w procesie zmian. W grze, uczestnicy występują w 4 zespołach, , z których każdy zajmuje inne miejsce w strukturze organizacyjnej zespołu i ma inną rolę do spełnienia z tego wynikającą. Każda z tych grup dysponuje innymi informacjami dotyczącymi wprowadzenia zmiany co powoduje, że posiada inną perspektywę widzenia sytuacji i celu wykonywanego zadania. Gra tworzy hierarchiczną strukturę wraz z typowymi w takim przypadku barierami komunikacyjnymi i zróżnicowanym dostępem do informacji, co ma bezpośredni wpływ na brak spójności i wzajemnego zrozumienia co do podejmowanych na poszczególnych szczeblach decyzji i działań. Uczestnicy są zmuszeni borykać się tutaj z tymi ograniczeniami i poddać analizie założenia i schematy myślowe, jakimi się w takich sytuacjach posługują w pracy.

    Duża współzależność celów cząstkowych oraz niezbędna komunikacja między zespołami i podzespołami stanowi dla osób realizujących ten projekt duże wyzwanie

    Omówienie projektu podda swoistej konfrontacji postawy nastawione na rywalizację z postawami nastawionymi na współpracę wypracowując w rezultacie kanon postaw i zachowań kreujących środowisko pracy oparte na wzajemnym zaufaniu i wsparciu.

  9. Podsumowanie tematów, narzędzi, technik poznanych podczas szkolenia.

    Wypracowanie „MOJE WDROŻENIE ZMIANY. JAKIE PODEJMĘ DZIALANIA W CELU REALIZACJI WYZNACZONEGO CELU ”.

    Zamknięcie szkolenia.

METODOLOGIA STOSOWANA NA SZKOLENIU:
  • dyskusja;
  • ćwiczenia grupowe i indywidualne;
  • burza mózgów;
  • wymiana doświadczeń;
  • gra strategiczna
  • feedback;
  • obserwacja;
  • mini wykład interaktywny;
  • role playing;
  • enerigizery

Andrzej Zdanowski – doświadczony trener i menadżer . W zarządzanych przez siebie firmach przeprowadził z sukcesem wiele udokumentowanych zmian i wdrożeń. Certyfikowany „Trener Zmian”. Prelegent podczas konferencji „Maksimum osiągnięć” z tematem Zarządzanie zmianą.