
Szkolenie prowadzi: Andrzej Zdanowski
„Jedyną rzeczą niezmienną w człowieku jest jego chęć zmiany”
Julio Cortazar
Zarządzanie zmianą i umiejętność szybkiej adaptacji do zmian to obecnie jedna z najważniejszych i najbardziej cenionych kompetencji miękkich. Motywacja do nabycia tej kompetencji jest uzależniona tylko i wyłącznie od nas samych…
Szkolenie „Zmiana jest w Tobie” pokazuje i uczy jak osiągać założone cele nie ulegając naturalnemu oporowi, jak radzić sobie z wewnętrznym konfliktem i doprowadzić do zmiany postawy własnej oraz innych. Zaletą szkolenia jest praca na konkretnych przykładach wynikających z doświadczenia trenera, utrzymywanie ciągłej aktywności uczestników oraz przemyślany dobór ćwiczeń. Efektem końcowym szkolenia jest indywidualne dopasowanie strategii wprowadzenia zmiany w dowolnej dziedzinie swojego życia przy uwzględnieniu swojego potencjału , możliwości oraz indywidualnych cech wynikających z charakteru i osobowości.
Celem szkolenia jest zwiększenie umiejętności przystosowywania się do dynamiki ciągłych zmian, jakie są normą w obecnych czasach. Ilość informacji jakie dociera do nas w ciągu 24h , jeszcze 60 lat temu rozłożona była na 30 lat naszego życia. Efektem końcowym szkolenia jest indywidualne dopasowanie strategii wprowadzenia zmiany w swoim życiu, pracy, uwzględniając swój potencjał , możliwości oraz indywidualne cechy wynikające z charakteru i osobowości. Podczas szkolenia uczestnicy zdobędą umiejętności przewidywania i radzenia sobie z oporem powstającym wobec wprowadzanej zmiany.
Program szkolenia:
-
Po co mamy się zmieniać i o co chodzi z ta całą zmianą ? „Pstryk i zmiana”
- Czym jest zmiana ? Jak reagujemy na zmiany, fazy wprowadzanych zmian.
- Opór przed zmianą – dlaczego wolimy to co znane i sprawdzone, choć nie zawsze skuteczne.
- Zmiana nastawienia kluczem do zwiększenia efektywności współpracy.
- Zmiany zaczynamy od siebie – podejmowanie wyzwań i inicjatywy w działaniu.
- Strategie wprowadzania zmian w naszym życiu osobistym i zawodowym.
- Zmiana to – szansa, zagrożenie czy konieczność?
- Korzyści ze zmiany: elastyczność, innowacje i rozwój.
-
Zrozumienie ról i zadań w procesie zmian – spojrzenie na zmianę z perspektywy organizacji i jednostki.
-
Nawyki i przekonania. Zmotywuj Słonia i wskaż kierunek zmian Jeźdźcowi.
„Nawyk może być naszym najlepszym sługą lub najgorszym z panów”.
- Poprawny monolog wewnętrzny – potrzeby, normy, decyzje.
- Co nas motywuje do zmian?
- Źródła pozytywnego nastawienia.
- Jak zmotywować Słonia? W którym kierunku ma podążać Jeździec?
- Zmiana myślenia – błędy myśleniowe.
- Zmiana nawyków i przekonań.
- „Ale po co ta zmiana, przecież jest dobrze” – strefa komfortu i wygody.
- Samodoskonalenie się (co można a co warto zmieniać).
- Świadomość swoich kompetencji.
- Budowanie pewności siebie.
-
Ocena własnej efektywności oddziaływania na zmianę postaw innych ludzi – świadomość własnych możliwości i ograniczeń, w tym mocnych i słabych stron, analiza tzw. SWOT.
-
Rozwijanie własnych kompetencji i ich wpływ na samorozwój – samodoskonalenie się oraz zwiększanie własnej efektywności. Emocje i empatia.
- Samodoskonalenie się (co można zmieniać, a co warto zmieniać).
- Świadomość własnych możliwości i ograniczeń – moje JA (Okna Johari).
- Rola optymizmu i metody wzbogacania własnego potencjału.
- Rola i znaczenie empatii we wdrażaniu zmiany ( wyniki najnowszych badań).
- Inteligencja emocjonalna i samoświadomość menadżera.
- Emocje własne i innych.
- Zarządzanie emocjami podczas wdrażania zmiany.
- Budowanie środowiska , w którym szanowane są emocje.
- Analiza i wykorzystanie własnych emocji i umiejętność ich wykorzystywania do skuteczniejszego działania na polu zawodowym.
-
Analiza i wykorzystywanie negatywnych emocji, jako sygnałów do dokonywania konstruktywnych zmian.
-
Różnorodność ludzkich charakterów , z jakimi mamy na co dzień do czynienia w oparciu o psychologię osobowości. Jak reaguję na wprowadzane zmiany?
- Kim jestem JA, w obliczu zmieniającego się świata ..?
- Wrodzone „talenty” moje i innych wynikające z indywidualności.
- Jakich używać argumentów i jak wywierać wpływ by osoba podjęła oczekiwane działania.
- Dopasowanie własnego typu osobowości do typu rozmówcy.
-
Typ osobowości a nastawienie do zmiany
-
Cele osobiste i zawodowe – jak wyznaczać i jak osiągać założone cele, prowadzące do zmiany.
- Entuzjazm i zaangażowanie w zmianę.
- Siła wizji i wielkość wdrażanych celów.
- Wytrwałość i konsekwencja w wprowadzaniu zmiany.
- Decyzje i wyznaczanie sobie celów.
- Parametry poprawnie wyznaczonych celów.
- Poprawnie sformułowany cel . Dlaczego nasze postanowienia noworoczne często bywają skazane na porażkę na samym początku?
-
Wizualizacja celu – sposób na sukces w życiu zawodowym i prywatnym.
-
„Przeprowadź mnie przez most”.
Warsztat praktyczny na podstawie realnych sytuacji w jakich wprowadzana jest zmiana w naszym życiu bądź firmie.
Moduł moderowany
- Kiedy wprowadzać zmiany?
- Jak komunikować i jakie podejmować działania
-
Analiza pola sił – wypracowanie indywidualnych strategii wprowadzania zminy
-
Co musisz wiedzieć by ludzie chcieli się zmieniać ?
Trudne sytuacje podczas wprowadzania zmiany.
- Jak zmieniają się dorośli? Czy starych drzew się nie przesadza?
- Optymalne warunki do zmiany u dorosłych.
- Zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa wprowadzanej zmiany w zależności od płci , wieku i doświadczenia.
- Co jest przyczyna oporu przed zmianą? Jak radzić sobie z wewnętrznym oporem.
- Spójrz na zmianę z innej strony….
- Motywacja i pobudzanie własnej aktywności.
- Konflikt podczas wprowadzania zmiany.
- Metody rozwiązywanie konfliktów podczas zmiany (Metoda FBI, Metoda Innej Perspektywy. Ocena vs Analiza).
- Metody coachingowe – GROW.
-
Udzielanie informacji zwrotnej pracownikowi, mediacje i rozwiązywanie sytuacji trudnych.
-
W celu praktycznego wykorzystanie nabytych umiejętności, w trakcie szkolenia zostanie przeprowadzona gra strategiczna „Zmiana w 30 dni”. Gra ukazuje potrzebę sprawnej komunikacji pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi uczestniczącymi w tym samym procesie dla efektywności podejmowanych przez nie decyzji i działań w procesie zmian. W grze, uczestnicy występują w 4 zespołach, , z których każdy zajmuje inne miejsce w strukturze organizacyjnej zespołu i ma inną rolę do spełnienia z tego wynikającą. Każda z tych grup dysponuje innymi informacjami dotyczącymi wprowadzenia zmiany co powoduje, że posiada inną perspektywę widzenia sytuacji i celu wykonywanego zadania. Gra tworzy hierarchiczną strukturę wraz z typowymi w takim przypadku barierami komunikacyjnymi i zróżnicowanym dostępem do informacji, co ma bezpośredni wpływ na brak spójności i wzajemnego zrozumienia co do podejmowanych na poszczególnych szczeblach decyzji i działań. Uczestnicy są zmuszeni borykać się tutaj z tymi ograniczeniami i poddać analizie założenia i schematy myślowe, jakimi się w takich sytuacjach posługują w pracy.
Duża współzależność celów cząstkowych oraz niezbędna komunikacja między zespołami i podzespołami stanowi dla osób realizujących ten projekt duże wyzwanie
Omówienie projektu podda swoistej konfrontacji postawy nastawione na rywalizację z postawami nastawionymi na współpracę wypracowując w rezultacie kanon postaw i zachowań kreujących środowisko pracy oparte na wzajemnym zaufaniu i wsparciu.
-
Podsumowanie tematów, narzędzi, technik poznanych podczas szkolenia.
Wypracowanie „MOJE WDROŻENIE ZMIANY. JAKIE PODEJMĘ DZIALANIA W CELU REALIZACJI WYZNACZONEGO CELU ”.
Zamknięcie szkolenia.
METODOLOGIA STOSOWANA NA SZKOLENIU:
- dyskusja;
- ćwiczenia grupowe i indywidualne;
- burza mózgów;
- wymiana doświadczeń;
- gra strategiczna
- feedback;
- obserwacja;
- mini wykład interaktywny;
- role playing;
-
enerigizery
Andrzej Zdanowski – doświadczony trener i menadżer . W zarządzanych przez siebie firmach przeprowadził z sukcesem wiele udokumentowanych zmian i wdrożeń. Certyfikowany „Trener Zmian”. Prelegent podczas konferencji „Maksimum osiągnięć” z tematem Zarządzanie zmianą.