Tworzenie narzędzi do badań przesiewowych w celu obserwacji zaburzeń u dzieci w wieku przedszkolnym.
Szkolenie prowadzi: Dorota Lubas – Koszewska
Tematyka szkolenia
Uczestnicy zajęć zostaną wyposażeni w podstawową wiedzę na temat rozwoju małej i dużej motoryki, objawów zaburzeń Integracji sensorycznej, a także nauczą się jak pracować
z dziećmi dysfunkcyjnymi. Poznają również autorski program przeznaczony do badań przesiewowych i nauczą się nim posługiwać. Będą potrafili zorganizować przestrzeń do wdrażania poznanych metod i umiejętności.
Cele szkolenia
Nabycie wiedzy o objawach dysfunkcji integracji sensorycznej oraz zaburzeń z zakresu motoryki małej.
Nabycie umiejętności dostosowania metod pracy do zaobserwowanych nieprawidłowości rozwojowych.
Program szkolenia
Moduł I
Charakterystyka rozwoju motoryki dużej i motoryki małej dziecka w poszczególnych grupach wiekowych.
- Podstawy neurologiczne.
-
Formy zaburzeń ruchu.
Moduł II
Pojęcia, charakterystyczne objawy zaburzeń integracji sensorycznej:
- omówienie układów sensorycznych i poszczególnych zaburzeń
- wpływ zaburzeń integracji sensorycznej na sferę emocjonalną dziecka i sukcesy edukacyjne
-
narzędzia do prowadzenia badań przesiewowych- analiza dostępnych narzędzi i skonstruowanie autorskich narzędzi
Moduł III
1. Dysfunkcje w obrębie motoryki małej.
2. Normalizacja napięcia mięśniowego.
3. Ćwiczenia praktyczne oraz tworzenie prostych pomocy dydaktycznych do pracy z dziećmi o zaburzonym rozwoju.
Moduł IV
Prezentacja materiałów video – omówienie sylwetki dziecka manifestującego zaburzenia integracji sensorycznej i motoryki małej (podsumowanie wiedzy)
Studium przypadku – praca własna uczestników szkolenia. Na podstawie zdobytej wiedzy dobór metod, narzędzi do pracy w codziennej pracy.
Ćwiczenia praktyczne.
Forma realizacji
- Charakterystyka rozwoju motoryki dużej i motoryki małej dziecka w poszczególnych grupach wiekowych. 8 godzin.
- Charakterystyczne objawy zaburzeń integracji sensorycznej. 8 godzin.
- Ćwiczenia praktyczne oraz tworzenie prostych pomocy dydaktycznych do pracy z dziećmi o zaburzonym rozwoju. 7 godzin
-
Prezentacja materiałów video – omówienie sylwetki dziecka manifestującego zaburzenia integracji sensorycznej i motoryki małej (podsumowanie wiedzy). Studium przypadku – praca własna uczestników szkolenia. 7 godzin.