Komunikacja Bez Przemocy z metodami rozwiązywania konfliktów
Czas trwania:
16h
Cele szkolenia
Uczestnicy poznają założenia metody komunikacji opartej o NVC oraz różne metody rozwiązywania konfliktów. Zdobędą wiedzę i narzędzia niezbędne do pracy w nurcie skoncentrowanym na rozwiązaniach. Szkolenie jest przygotowaniem do samodzielnego prowadzenia terapii w modelu skoncentrowanym na poszukiwaniu rozwiązań w sytuacjach problemowych oraz rozwijaniu konstruktywnych sposobów radzenia sobie.
Program szkolenia
-
• Co wspiera, a co utrudnia rozwiązywanie konfliktów?
• Jak dotrzeć do źródła konfliktu – do niezaspokojonych potrzeb ludzi?
• Komunikat „Ja” i jego wpływ na rozmowę
• Trudna rozmowa: identyfikacja uczuć, potrzeb obu stron i formułowanie prośby
• Jak mówić, by nas słuchano i jak słuchać, a by zrozumieć?
• Trudne rozmowy/ trudne sytuacje
• Krytyka: Jak słuchać krytycznych słów, aby nie raniły? Jak krytykować, aby nie ranić? Jak reagować na krytykę?
• Jak mówić „nie” z szacunkiem dla siebie i innych i jak przyjmować odmowę?
• Informacja zwrotna
• Empatia wobec siebie/ empatia wobec innych w duchu NVC
• Jak zaspokoić potrzeby wszystkich uczestników konfliktu?
• Doraźne wsparcie w konflikcie.
Efekty:
Uczestnicy podniosą jakości relacji z innymi osobami poprzez zmianę postrzegania konfliktu. Polepszą jakości współpracy z innymi osobami. Będą potrafili zrozumieć swoje reakcje i emocje w konfliktowych sytuacjach. Zmienią sposobu myślenia, podejście do sytuacji kryzysowych – dzięki czemu lepiej poradzą sobie z trudnymi sytuacjami· Uczestnicy zwiększą świadomość komunikacyjną poprzez praktykę rozpoznawania i nazywania zarówno własnych uczuć i potrzeb, jak i uczuć i potrzeb innych uczestników konfliktu. Pogłębią umiejętności budowania autentycznych relacji z innym i atmosfery wspierającej efektywność pracy.