Negocjacje handlowe
Szkolenie prowadzi: Andrzej Zdanowski
Biorąc udział w szkoleniu uczestnicy przygotują się do profesjonalnego i skutecznego prowadzania negocjacji ze swoimi partnerami biznesowymi.
Podczas szkolenia odpowiemy na pytania:
- Kiedy stosować typowe negocjacje, a kiedy negocjacje typu win-win?
- Jak skutecznie budować długofalowe relacja z klientem/dostawcą.
- Czy wartości firmy mają wpływ na współpracę z klientem.
- Jak wpływać na równowagę sił, mimo że mamy słabszą pozycję negocjacyjną?
- Dlaczego warto prosić o więcej, niż chce się uzyskać?
- W jaki sposób żądać dużo i nie zrazić do siebie drugiej strony?
- Co wpływa na dobrą atmosferę w trakcie negacji?
- Jak zapewnić satysfakcjonujące rozwiązania dla obydwu stron negocjacji?
-
W jaki sposób szybko zredukować stres podczas negocjacji?
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:
- Przygotować się i prowadzić negocjacje zgodnie z zaplanowanym scenariuszem.
- Jak prowadzić negocjacje biznesowe zgodnie z wartościami firmy.
- Dokonywać analizy zachowań własnych i klientów, tak by skutecznie wpływać na przebieg prowadzonej rozmowy.
- Wykorzystywać poznane techniki pokonywania oporu w kontakcie z klientem.
- Budować długofalowe relacje z partnerami biznesowymi.
- Motywować kontrahentów do podejmowania sprzyjających decyzji.
- Wykorzystywać swoje mocne strony i formułować przekonywujące argumenty.
-
Prowadzić negocjacje w sytuacjach konfliktowych i pod presją.
METODOLOGIA STOSOWANA NA SZKOLENIU:
Dyskusja, ćwiczenia grupowe i indywidualne, burza mózgów, wymiana doświadczeń, feedback, obserwacja, mini wykład interaktywny, role playing, enerigizery, praca z kamerą.
Szkolenie skoncentrowane jest na treningu umiejętności praktycznych tj. aktywnym ćwiczeniu prezentowanych metod, a wzbogacone jest o najlepsze przykłady z praktyki gospodarczej z bogatego doświadczenia Trenera.
PROGRAM SZKOLENIA – 2 DNI
-
Przygotowanie mentalne i wewnętrzna motywacja w procesie negocjacji
- Zmiana własnego nastawienia i motywacji,
- Techniki budowania pewności siebie, określenie mocnych i słabych stron osobowości istotnych w kontakcie z klientem podczas negocjacji.
- Czynniki motywujące mnie do działania….czy tylko kasa? Automotywacja
- Motywowanie do współpracy i większych osiągnięć, wyznaczanie celów i ich realizacja.
-
Jak znaleźć i rozwinąć swój największy czynnik motywacyjny przed rozpoczęciem negocjacji?
-
Komunikacja w procesie negocjacji
- „SPIRALA AKTYWNEGO SŁUCHANIA” – od zorientowania na rozmówcę do intencji rozmówcy -ćwiczenia w zakresie technik aktywnego słuchania: parafraza, pytania, klaryfikacja, odzwierciedlanie emocji, podsumowywanie, których celem jest nauczenie metod zachęcania do dyskusji i opiniowania negocjowanego kontraktu zamiast oceniania, interpretowania i wydawania poleceń.
-
„SZTUKA ZADAWANIA PYTAŃ” – od ogółu do szczegółu. Technika lejka – zadawanie pytań, zmierzających do celu, czyli uzyskania oczekiwanej odpowiedzi. Pytanie otwarte, zamknięte, sugerujące, hipotetyczne. Ustalanie potrzeb klienta
-
Język ciała i jego wpływ na przebieg negocjacji.
- Siła komunikacji niewerbalnej – dlaczego zwracamy szczególną uwagę na to jak się zachowujemy oraz jak odbierają nas inni.
- Prezentacja i autoprezentacja podczas negocjacji. Jak stworzyć spójny wizerunek podczas negocjacji by poziom werbalny i niewerbalny był identyczny?
- Techniki budowania wiarygodności przekazu: ton głosu, gesty, słowa
-
Dopasowanie się do rozmówcy, czyli odzwierciedlanie swoim zachowaniem zachowania partnera w rozmowie.
-
Własny styl negocjacyjny oraz rozpoznawanie partnera biznesowego.
- Strategie i taktyki negocjacyjne: negocjacje konfrontacyjne i negocjacje integrujące. Wybór strategii negocjacyjnej.
- Komunikacja bez przemocy Rosenberga
- Planowanie procesu negocjacji nastawionych na długofalową współpracę z partnerem.
- Przygotowanie do negocjacji – schemat postępowania.
- Wyznaczanie celów negocjacji. Rozpoznawanie celów negocjacji drugiej strony.
- Pojęcie BATNA – jakie są najlepsze alternatywy dla negocjowanego porozumienia?
-
Rola i znaczenie ustępstw
-
Elementy procesu negocjacji.
- Momenty trudne w trakcie negocjacji.
- Negocjacje przez telefon.
- Negocjacje ze stałymi klientami – jak wprowadzać zmiany w warunkach współpracy?
- Renegocjacje warunków umowy – impas, agresja partnera, unikanie nacisku.
- Szukanie obszarów wspólnych i możliwości porozumienia.
-
Troska o nieformalność kontaktu.
-
Z kim będę negocjował ..?
- Typy osobowości, jak będę negocjował z poszczególnym typem osoby.
- Tożsamość negocjatora.
- Jak zadawać pytania, jakich używać argumentów i jak wywierać wpływ by partnerzy podjęli decyzje.
-
Testy na typ osobowości, oraz obrazowy miniwykład nt. danych typów.
-
Rola psychologii w negocjacjach.
- Techniki perswazji w negocjacjach.
- Obrona przed "agresją" i manipulacją w procesie negocjacji.
- Perswazyjna komunikacja lingwistyczna – słowo w negocjacjach
- Ważne słowa i zwroty oraz te, których należy nie używać negocjując.
- Programowanie za pomocą pozytywnych słów.
- Forma i struktura języka i jej znaczenie w skutecznym oddziaływaniu na rozmówcę.
- Podstawowe reguły i techniki wywierania wpływu. Prezentacja reguł i technik perswazji z zastosowaniem omówionych reguł perswazji (implikacje, przeramowanie, ukryte pytania).
- Rekomendacja za pomocą języka korzyści. Sztuka argumentowania swoich racji.
-
Właściwa i przekonywująca prezentacja swoich warunków.
-
Budowanie pozytywnej atmosfery i relacji z klientem po zakończonych negocjacjach.
- Znaczenie podsumowania i zakończenia rozmów negocjacyjnych.
- Rola dobrego zakończenia negocjacji niezależnie od ich wyniku.
- Budowanie trwałych relacji i” mostów w przyszłość”.
-
Metody ewaluacji negocjacji i kontrola realizacji założonych wcześniej celów.
-
Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem zebranych od uczestników konkretnych sytuacji z zakresu negocjacji z klientem.
- Renegocjacje
- Zmiana postaw
- Negocjacje twarde
- Negocjacje miękkie
- Rozmowa telefoniczna
- Zamykanie negocjacji
- Praca z oporem w negocjacjach
-
Czynienie ustępstw w negocjacjach
-
Zakończenie i podsumowanie warsztatów. Deklaracja wdrożeń i zastosowania poznanych technik i zachowań
Podczas szkolenia zostana przeprowadzone 2 gry strategiczne z zakresu negocjacji i rozwiązywania konfliktów.
„Wierzyciele” to gra symulacyjna poświęcona negocjacjom. Gra w dobitny sposób obrazuje zależność wyników negocjacji od umiejętności negocjatorów – ich stylów negocjowania, ale także zasobu technik, którymi się posługują.
CELE GRY
Doświadczenie emocji związanych z negocjacjami i ich wpływu na przebieg negocjacji.
Doświadczenie wpływu stylów i technik negocjacyjnych na wynik negocjacji oraz na zachowania negocjatorów.
Doświadczenie, wyłonienie i omówienie elementów ważnych dla wyniku negocjacji.
„Archipelag” to gra symulacyjna, która wprowadzi uczestników w świat dyplomacji i pertraktacji pomiędzy trzema państwami. Złożona konfiguracja możliwych konfliktów i paktów reprezentantów rządów czyni rozgrywkę niepowtarzalną i wciągającą.
CELE GRY
Uświadomienie istnienia różnych typów konfliktów podczas negocjacji i doświadczenie ich specyfiki.
Przetestowanie różnych metod radzenia sobie z konfliktem i weryfikacja ich skuteczności w zależności od typu źródła konfliktu.