TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH – ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE
KLUCZOWE KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Cele szkolenia
Uczestnicy poznają założenia organizowania Treningu Umiejętności Społecznych, zasady kwalifikacji na zajęcia, sposób organizacji i realizacji terapii, strukturę zajęć, sposoby prowadzenia dokumentacji rejestrującej efektywność terapii, możliwości rozwijania kompetencji komunikacyjnych, emocjonalnych z uwzględnieniem umiejętności poznawczych, poczucia tożsamości i własnej wartości, sposoby radzenie sobie z zachowaniami niepożądanymi oraz wspieranie rodziców w procesie wychowawczym.
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Uczestnicy samodzielnie będą organizować zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych, opanują umiejętność tworzenia i prowadzenia stosownej dokumentacji oraz będą w stanie prowadzić proces terapeutyczny ukierunkowany na budowanie w podopiecznych kompetencji społecznych, emocjonalnych i komunikacyjnych. Uczestnicy będą w stanie dobrać odpowiednie pomoce do prowadzonych zajęć, planować przebieg terapii, dokonywać ewaluacji podjętych działań i wspierać rodziców w radzeniu sobie z zachowaniami niepożądanymi prezentowanymi przez dziecko, a także wzmacniać w rodzicach poczucie kompetencji rodzicielskich.
Program szkolenia
- Rola umiejętności społecznych. Zadania Treningu Umiejętności Społecznych
- Regulacje prawne dotyczące organizacji zajęć. Zasady organizacji zajęć
- Ocena wstępna poziomu możliwości uczestnika programu
- Tworzenie i opracowywanie dokumentacji
- Zasady doboru tematów i środków – postawa trenera
- Informacje o akcesoriach do realizacji zajęć oferowanych przez producentów oraz do własnego
wykonania - Propozycje wykorzystania gier dotyczących emocji. Zastosowanie klocków LEGO® oraz gier układanek
w procesie terapii - Wykorzystanie w realizacji zajęć TUS historyjek prezentujących ciągi zdarzeń, kości z symbolami do
budowania opowieści, skrzynki do wrzucania kartek z ikonami danych emocji, piłki z różnymi minami, itd - Propozycje aktywności ruchowych łączonych z określaniem stanów emocjonalnych, wyrażaniem emocji
- Praca z grupą z Historyjkami Społecznymi (Social Story ™) opracowanymi przez Carol Gray oraz zasady
samodzielnego ich tworzenia - Zasady współpracy z rodzicami. Możliwości wspierania opiekunów w procesie wychowywania dziecka
z potrzebami rozwojowymi dotyczącymi kompetencji społecznych
Forma realizacji
- Część teoretyczna: 10 godziny
-
Część praktyczna: (warsztaty): 10 godzin.