ZMIANY W EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ, A SYTUACJA UCZNIA ZE
SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI – AKTUALNE WYMOGI
Cele szkolenia
Podniesienie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty. Zwiększenie wiedzy na temat efektywności wdrażania edukacji włączającej w szkołach i placówkach oraz budowania współpracy i wykorzystywania zasobów środowiska lokalnego na rzecz uczniów w szkołach ogólnodostępnych. Zapoznanie z kierunkami najważniejszych zmian w przepisach prawa oświatowego dotyczących edukacji włączającej oraz z dobrymi praktykami w obszarze realizacji idei edukacji włączającej w szkołach.
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Uczestnicy szkolenia rozpoznają możliwości uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i odpowiednio modyfikują procesy edukacyjne w klasie, wykorzystują wiedzę do realizacji idei edukacji włączającej. Przygotowywane w edukacji zmiany coraz bardziej otwierają szkoły ogólnodostępne na różnorodne potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Stworzone zostaną podstawy do wdrażania idei edukacji włączającej w placówce. Uczestnicy poznają obowiązki nakładane na szkoły i nauczycieli oraz perspektywy otwierania placówki na uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Program szkolenia
- Poznanie idei i filozofii edukacji włączającej
- Zasady wprowadzenia edukacji włączającej
- Charakterystyka uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – najważniejsze grupy, cechy i potrzeby
- Określanie warunków koniecznych do wdrożenia oraz zadania konieczne do zrealizowania w szkole jako
placówce włączającej - Określenie zadań jakie podejmuje nauczyciel włączający w bieżącej pracy z uczniami, z diagnozą
wybranych zaburzeń - Praca z klasą ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi:
- moduł wspólny (ogólny) uwzględniający zasady UDL (universal design for learning);
- moduł szczegółowy (np. na lekcjach matematyki, języków obcych, w klasach I-III, itp.;
- zróżnicowanie przedmiotowe oraz ze względu na etap edukacji)
- Współpraca nauczycieli i specjalistów z innymi pracownikami przedszkoli, szkół i placówek oraz rodzicami
- Współpraca nauczycieli i specjalistów z otoczeniem zewnętrznym – aspekty prawne, organizacyjne, dobre
praktyki - Rozwój kadr pedagogicznych przedszkoli, szkół i placówek
- Pokonywanie barier: mentalnych, psychologicznych, edukacyjnych, technicznych, organizacyjnych
i architektonicznych - Akty prawne związane z edukacją uczniów niepełnosprawnych w edukacji włączającej
- Tworzenie niezbędnych dokumentów w edukacji włączającej,
Forma realizacji
- Część teoretyczna: 10 godziny
-
Część praktyczna: (warsztaty): 10 godzin.