Początek 1 January 1970

ZMIANY W EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ, A SYTUACJA UCZNIA ZE
SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI – AKTUALNE WYMOGI

Cele szkolenia

Podniesienie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty. Zwiększenie wiedzy na temat efektywności wdrażania edukacji włączającej w szkołach i placówkach oraz budowania współpracy i wykorzystywania zasobów środowiska lokalnego na rzecz uczniów w szkołach ogólnodostępnych. Zapoznanie z kierunkami najważniejszych zmian w przepisach prawa oświatowego dotyczących edukacji włączającej oraz z dobrymi praktykami w obszarze realizacji idei edukacji włączającej w szkołach.

EFEKTY UCZENIA SIĘ

Uczestnicy szkolenia rozpoznają możliwości uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i odpowiednio modyfikują procesy edukacyjne w klasie, wykorzystują wiedzę do realizacji idei edukacji włączającej. Przygotowywane w edukacji zmiany coraz bardziej otwierają szkoły ogólnodostępne na różnorodne potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Stworzone zostaną podstawy do wdrażania idei edukacji włączającej w placówce. Uczestnicy poznają obowiązki nakładane na szkoły i nauczycieli oraz perspektywy otwierania placówki na uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

Program szkolenia
  1. Poznanie idei i filozofii edukacji włączającej
  2. Zasady wprowadzenia edukacji włączającej
  3. Charakterystyka uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – najważniejsze grupy, cechy i potrzeby
  4. Określanie warunków koniecznych do wdrożenia oraz zadania konieczne do zrealizowania w szkole jako
    placówce włączającej
  5. Określenie zadań jakie podejmuje nauczyciel włączający w bieżącej pracy z uczniami, z diagnozą
    wybranych zaburzeń
  6. Praca z klasą ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi:
  7. moduł wspólny (ogólny) uwzględniający zasady UDL (universal design for learning);
  8. moduł szczegółowy (np. na lekcjach matematyki, języków obcych, w klasach I-III, itp.;
  9. zróżnicowanie przedmiotowe oraz ze względu na etap edukacji)
  10. Współpraca nauczycieli i specjalistów z innymi pracownikami przedszkoli, szkół i placówek oraz rodzicami
  11. Współpraca nauczycieli i specjalistów z otoczeniem zewnętrznym – aspekty prawne, organizacyjne, dobre
    praktyki
  12. Rozwój kadr pedagogicznych przedszkoli, szkół i placówek
  13. Pokonywanie barier: mentalnych, psychologicznych, edukacyjnych, technicznych, organizacyjnych
    i architektonicznych
  14. Akty prawne związane z edukacją uczniów niepełnosprawnych w edukacji włączającej
  15. Tworzenie niezbędnych dokumentów w edukacji włączającej,
Forma realizacji
  1. Część teoretyczna: 10 godziny
  2. Część praktyczna: (warsztaty): 10 godzin.

Leave a comment