TERAPEUTA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Cele szkolenia
Głównym celem szkolenia jest przygotowanie uczestnika do przeprowadzenia samodzielnego procesu terapeutycznego, okreslenie procesów integracji sensorycznej i sposobów terapii dziecka, które mogłyby pomóc w minimalizowaniu zaobserwowanych decytów, realizacje zamierzonych działan przez prace z podopiecznym. Szkolenie ma charakter mieszany. Czesc praktyczna odbedzie sie w sali majacej odpowiednie wyposazenie do prowadzenia zajec SI. Czesc teoretyczna odbywac sie bedzie na platformie internetowej http://platforma.betrained.edu.pl/. Spotkania beda miały charakter synchronicznych połaczen pomiedzy prowadzacym, a uczestnikami (konta oznaczone imieniem i nazwiskiem uczestników).
Program szkolenia
- Rys historyczny, twórcy i główne założenia integracji sensorycznej
- Wprowadzenie do metodologii integracji sensorycznej
- Układ nerwowy człowieka – rozwój prawidłowy i powikłany, zaburzenia rozwoju ośrodków SI
- Anatomia, funkcjonowania i zaburzenia w fukcjonowaniu narządów zmysłów
- Fizjologiczne reakcje obronne organizm odruchy
- Pierwsze objawy nieprawidłowości rozwojowych
- Fizjologia vs patologia – wyprostne i zgięciowe reakcje posturalne, rola interakcji oko-ruch i ucho-ruch
- Jak „czuje” człowiek? Podstawy neurofizjologii
- Epidemiologia, geneza i patofizjologia zaburzeń integracji sensorycznej
- Charakterystyka najczęściej występujących zaburzeń
- Alarmujące objawy kliniczne
- Klasyfikacja zaburzeń obejmujących przetwarzanie sensoryczne
- Testy pozwalające ocenić rozwój dziecka
- Terapia szyta na miarę. Diagnoza i terapia SI w zależności od występujących zaburzeń
- Charakterystyka zaburzeń przedsionkowo proprioceptywno-motorycznych. Metody terapii
- Jak prawidłowo prowadzić ćwiczenia?
- Ćwiczenia usprawniające i normalizujące motorykę dużą i małą, percepcję, napięcie posturalne i wzorzec
postawy, koordynację ruchową i czucie przestrzenne - Współpraca w zakresie terapii z osobami z najbliższego otoczenia pacjenta
- Metoda SI, a terapia ręki. Terapia ręki w zakresie zdolności manualnej (również przygotowanie do grafomotoryki)
- Techniki hamowania i pobudzania ośrodkowego układu nerwowego
- Gry i zabawy wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami SI
- Funkcjonowanie sensoryczne dzieci z upośledzeniem umysłowym Metody SI, ich zastosowanie w diagnozie
i w trakcie trwania procesu terapeutycznego dzieci - Autyzm. Metody SI, ich zastosowanie w diagnozie i w trakcie trwania procesu terapeutycznego dzieci.
percepcja, orientacja w miejscu i czasie
Forma realizacji
- Część teoretyczna: 20 godziny
-
Część praktyczna: (warsztaty): 40 godzin.